EA Sports UFC

EA Sports UFC is een MMA die in 2014 is uitgekomen voor de PlayStation 4 en Xbox One. Niet te verwarren met de eerder uitgebrachte game EA Sports MMA game die eerder is uitgebracht op PlayStation 3 en Xbox 360.

De game zet zwaar in op het zo natuurgetrouw weergeven van MMA als sport. Zoals je van EA mag verwachten is alles volledig gelicensed en zo officieel als het maar zijn kan. Dat gaat nu nog een stapje verder: elke gelicenseerde vechter is opgebouwd uit hoge resolutie hoofd en lichaamsscans. Daarnaast zit de IGNITE engine, welke ook te vinden is FIFA14 op de nieuwe consoles, ook in deze game. Deze moet zorgen voor natuurgetrouwe weergave van vooral gezichtsuitdrukkingen en het overbrengen van emoties.

Dan de AI, altijd een heikel punt in sports games. Kijk maar naar FIFA bijvoorbeeld. Met de nieuwe technologie van de next-gen consoles wil EA hier echter grote slagen in maken. Vaak hebben vechters in een fight game een vast patroon dat ze op je loslaten. Doorbreek je dat patroon, dan doen ze vaak iets anders wat je in dat patroon forceert. EA wil daar een einde aan maken en vechters laten vechten als hun real life counterparts. Dat niet alleen, ze willen ook vechters echt gebruik laten maken van game plans. Dus niet alleen een eigen patroon, maar ook reacties op input van de speler. Staan ze achter op de scorecard in de laatste ronde, dan gaan ze voor de knockout.

Uiteraard is er geen EA sports game zonder gimmicky nieuwe technologieen en spannende kretologie. De kreet van deze game is dan ook ” Full Body Deformation “. Klinkt onprettig maar het betekent het volgende. In een schitterende poging waarin ze eerdere vechtgames afzeiken, zegt EA dat vroeger vechters elkaar niet echt aanraakten en zich meer als plactic poppetjes gedroegen. Hier zit toch wel ergens een kern van waarheid in, hoewel overdreven. Full Body Deformation moet dit iets uit het verleden maken en ervoor zorgen dat elke submission goed gevoeld wordt en elke strike echt voelbaar aankomt.

Daarnaast worden we met termen overvloeid als ” Real Time Exertion ” , ” Precision Movement” , ” Dynamic Striking ” en nog veel meer. Waar dit in het kort op neer komt is dat EA vermoeidheid zichtbaar wil maken, zowel in de bewegingen van vechters als hun uiterlijk. Daarnaast moeten goede physics zorgen voor meer authenticiteit, en een nieuw submission systeem zorgen voor meer strategische submission battles. Dynamic Striking moet dan moves mogelijk als de Anthony Pettis-kick en zorgt er dus voor dat je onder andere de Octagon kan gebruiken.

Wat tot op heden het meest interessant is geweest, is ” Real Damage ” . De zoveelste marketingkreet, maar wel een interessante. Het principe hierachter is namelijk gebaseerd op non-lineaire schade. Normaal heb je een “stamina” bar die leger raakt met elke strike. Met non-lineaire damage kun je ook “fight-ending shots” maken,. Denk aan Pat Barry versus Cheick Kongo bijvoorbeeld. Kongo wordt gedomineerd en gaat bijna KO, maar Barry loopt op een loeiharde counter en gaat in een keer KO, terwijl hij tot dan toe weinig schade had opgelopen.

Al deze theorie klinkt goed, maar de consensus is dat deze game uiteindelijk niet heeft geleverd wat het beloofde. Dat wil niet zeggen dat het een slechte game is, integendeel. Het is simpelweg geen hele goede MMA game.

Check hieronder de offical e3 game trailer!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.