Krachttraining

Naast techniektraining in vechtstijlen als worstelen, BJJ en kickboksen, is het ook van belang om dit aan te vullen met krachttraining. Vrijwel iedere sporter is hier wel eens mee in aanraking gekomen. Maar wat is nu geschikte krachttraining voor MMA? Een deadlift van 300 kilo of een 1RM van 250 kilo bij het bankdrukken is indrukwekkend en betekent dat je op het gebied van kracht wel iets kan. Maar is dit ook overdraagbaar naar MMA? In hoeverre is het van belang om dit te kunnen? Dat zijn vragen die je jezelf, en belangrijker, je trainer moet stellen als je specifiek voor MMA krachttraining gaat doen. Immers, Mariusz Pudzianowski (onder anderen) heeft wel laten zien dat de sterkste zijn, niet betekent dat je de beste MMA vechter bent.

Dus; waar te beginnen? Dat is afhankelijk van je ervaringsniveau. Heb je nog nooit van je leven een dumbbell aangeraakt of ook maar één squat gedaan, dan is het op een bepaalde manier makkelijker. Je bent immers nog niet “geconditioneerd” door een verleden in de krachttraining. Vaak is het zo, dat in je dojo of sportschool een krachtprogramma voor je is opgesteld, die je met de hele groep afwerkt. In tegenstelling tot krachttraining gericht op het verkrijgen van massa of het vergroten van je maximale kracht, zijn dergelijke programma’s vaak gericht op submaximale krachtuitoefening, waarbij een balans wordt gezocht tussen kracht en spieruithoudingsvermogen. Je wil immers sterk genoeg zijn in de ring of kooi, maar ook dermate geconditioneerd zijn dat je dit langer dan een paar seconden kan volhouden. Een Ferrari zonder brandstof wordt immers ook uiteindelijk ingehaald door een Volkswagen Polo. Balans is dus belangrijk.

Natuurlijk wordt dit ook deels bepaald door je eigen doelen en gewichtsklasse waar je in vecht. Wil je zo sterk mogelijk zijn bij een bepaald gewicht? Ben je een heavyweight wiens vechtstijl erop gericht de tegenstander zo snel mogelijk uit te schakelen. Dit is allemaal van belang als je krachttraining beschouwt binnen het umfeld van MMA. Het belangrijkste is niet om zelf maar wat aan te klooien, maar om een verantwoord schema op te stellen in samenspraak met je coach. Het laatste wat je wil is een gescheurde hamstring omdat je te diep en te zwaar gaat met squatten. Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal richtingen waar je aan kan denken, als je aan een krachttrainingsprogramma als onderdeel van je MMA training denkt. Dit zijn:

Krachttraining voor maximale kracht
Krachttraining voor submaximale kracht
Een tailormade Strength & Conditioning programma

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.